Het technasium voorbij: een Fab Lab voor 25.000 euro

Voor 25.000 euro heb je een FabLab op school. Als je techniek op een hoger plan wil brengen en als je vindt dat het technasium nog wel wat verder mag gaan.
Bij het ritueel van opstaan en toilet maken luister ik naar BBC World Service. Ik vind het geweldig. Vooral in weekends en in de vakantie, want dan ben ik wat later. Op zichzelf al mooi. Om zes uur opstaan op werkdagen is namelijk best vroeg. Het genot wordt compleet, doordat de BBC wat later op de ochtend onderwerpen behandelt, die in prime time geen schijn van kans hebben. En dat zijn de interessantste. Zoals laatst een documentaire over Fab Labs.

Als je, zoals zovelen, bezig bent techniek een belangrijke plaats in je school te geven, dan is een Fab Lab het summum. Althans, ik zou er, toen ik nog rector was, mijn techniekleraar (en nog wel wat meer docenten) razend enthousiast mee gemaakt hebben. Er zijn nog niet meer dan zeven Fab Labs in de hele wereld en toch kosten ze maar 25.000 euro.

Fab Labs zijn ontwikkeld door MIT (Massachussets Institute of Technology, een van de beroemdste technische universiteiten ter wereld). Het instituut waar de computer van 100 dollar voor schoolkinderen in ontwikkelingslanden ontwikkeld wordt. De computertaal LOGO komt ervandaan. MIT is bezig alle colleges met materialen op het internet te zetten. Gratis. Kortom MIT timmert aan de weg als het gaat om de ontwikkeling van de mensheid.

De Fab Labs zijn een van de laatste producten van MIT. Ze zijn niet specifiek voor het onderwijs ontwikkeld. Eerder voor ontwikkelingslanden, of liever gezegd voor gemeenschappen die (omdat big business niet in hen geïnteresseerd is) in eigen beheer problemen moeten oplossen. In een dunbevolkt gebied van Noorwegen wordt er een systeem in "uitgevonden" om schaapherders in staat te stellen hun kuddes draadloos te volgen. In India worden er reserve-onderdelen voor overjarige kopieer-apparaten mee gemaakt, in Boston wordt een Fab Lab ingezet voor het maken van sieraden uit gerecycled materiaal dat in de buurt is opgehaald. Doordat alle Fab Labs identiek zijn, is uitwisseling van ideeën en modellen kinderspel.

Ik zie het helemaal voor me in de bovenbouw. Ik hoor het me al zeggen: Henk, Peter, Cor, geweldig wat jullie met je leerlingen doen. Volgend jaar zet ik een Fab Lab neer. Een blijk van waardering voor jullie. En - dat weet ik zeker - onder jullie leiding een enorme stimulans voor de leerlingen.


Hieronder twee links waarmee je verder kunt.

http://fab.cba.mit.edu/

http://www.worldchanging.com/archives/002420.html

blog comments powered by Disqus